Alimentatia echilibrata a viitoarei mame in timpul sarcinii este esentiala pentru cresterea si dezvoltarea copilului.

Atunci cand definim o alimentatie ca fiind echilibrata, ne referim in primul rand la un meniu zilnic variat, care sa curpinda alimente din cele patru grupe, si anume: alimente hidrocarbonate, alimente lactate, carne si produse din carne, fructe si legume. 

Dintre alimentele hidrocarbonate putem enumera: painea, orezul, cartofii, porumbul, pastele fainoase, toate acestea fiind la indemana oricui si furnizand totodata proteinele, fibrele si sarurile minerale de care ai nevoie.

Dintre alimentele lactate, importante sunt urmatoarele: laptele, branza si iaurtul, furnizoare de calciu, proteine, vitamine si microelemente ca zinc, iod si magneziu.

La carne si alte produse, putem enumera: carnea, pestele, ouale, fasolea, toate fiind mari surse de proteine si vitamina A.

Fructele si legumele ne furnizeaza cantitati mari de vitamina C, fier, potasiu si fibre. Este indicat ca o gravida sa consume fructe si legume in fiecare zi.

In cursul sarcinii, trebuie avut in vedere si necesarul de calorii, acesta fiind foarte important pentru satisfacerea nevoilor viitorului copil.

S-a constat ca o femeie in timpul sarcinii are nevoie de un supliment de aproximativ 200 calorii/zi, indeosebi in ultimele 3 luni de sarcina.

Daca viitoarea mama va alapta, se poate ajunge pana la un supliment de 500 calorii/zi. O dieta echilibrata ar trebui sa asigure necesarul de calorii.

In general, o mama trebuie sa aiba 3 mese principale pe zi. De asemenea, este recomandat sa se faca loc gustarilor intre mese.

In perioada sarcinii, un rol important il mai au si sarurile minerale si vitaminele, care asigura o buna crestere si dezvoltare a copilului.

O alimentatie echilibrata va fereste de a mai lua suplimente cu vitamine, deoarece, uneori acestea pot duce la hipervitaminoze cu efecte foarte grave.

Un rol important in primele 3 luni il are o vitamina din grupul B si anume, acidul folic, pe care il puteti gasi in varza, fasole, cartofi, mazare, paine, portocale, nuci, peste.

De asemenea, pentru dezvoltarea oaselor si sitemului nervos, este recomandat sa consumati alimente bogate in zinc, cum sunt cerealele, nucile, ouale, carnea rosie, pestele.

Nu ezitati sa consultati medicul de familie ori de cate ori aveti intrebari sau nedumeriri in legatura cu ce ar trebuie sau nu sa mancati in timpul sarcinii.